
Çin’i Orta Asya, Hazar Denizi ve Güney Kafkasya üzerinden çoklu taşımacılık güzergahları ile Avrupa’ya bağlayan ve Trans-Hazar Uluslararası Ulaştırma Hattı (The Trans-Caspian International Transport Route) şeklinde de adlandırılan Hazar Geçişli Doğu-Batı Orta Koridor’un stratejik önemi; Rusya-Ukrayna Savaşı sonrasında artmıştır. Şubat 2022 tarihine kadar Çin’den Avrupa’ya karayoluyla gerçekleştirilen yük taşımacılığının büyük kısmı, Kazakistan ve Moğolistan’dan geçen kollar ile Rusya içinden demiryolu vasıtasıyla devam eden Kuzey Koridoru (the Northern Corridor) güzergahı üzerinden gerçekleşmekteydi. Rusya-Ukrayna Savaşı sonrasında ise Rusya’ya uygulanan yaptırımlarla beraber bu güzergah kesintiye uğradığından yerine Çin ile Avrupa Birliği (AB) arasında potansiyel alternatif karayolları, özellikle de Orta Koridor öne çıkmıştır.[1]
Rusya-Ukrayna Savaşı ve bunun sonucunda ortaya çıkan yaptırımlar, bölge lojistiğini etkilemiş ve Rusya Federasyonu’nun konteyner nakliyesini ciddi ölçüde sınırlandırmıştır. Dünya Bankası raporuna göre bu durum, Avrupa ile Doğu Asya arasında daha uzun rotalar ile daha yüksek taşımacılık fiyatlarıyla sonuçlanmıştır. Küresel ve bölgesel tedarik zincirlerindeki kesintiler, girdi darlıklarına ve fiyat artışlarına sebep olmuştur.[2] Orta Koridor, Rusya ve/veya İran üzerinden geçmediğinden herhangi bir yaptırım sebepli kısıtlamaya tabi değildir. Savaşın başlamasından bu yana Çin’den Avrupa’ya Kazakistan, Rusya ve Belarus’tan geçerek ulaşan Yeni Avrasya Kara Köprüsü (The New Eurasian Land Bridge) güzergahındaki sevkiyatlarda yüzde 40’lık bir düşüş gözlemlenmiştir. Mevcut kapasitesi sebebiyle bu oranın tamamının kaydırılması mümkün olmasa da Orta Koridor’a yönelik katlanarak artan bir talep söz konusudur.[3]
Dünya Bankası’nın gerçekleştirdiği çalışmadaki modele göre, Orta Koridor üzerinden gerçekleştirilen ticaret hacimlerinin 2030 yılına kadar üç katına çıkması beklenmektedir. Orta Koridor, Orta Asya ve Güney Kafkasya’ya ticaret yollarını ve ortaklarını çeşitlendirmesi için bir fırsat sunmaktadır. Bu durum Avrupa’ya gerçekleştirilen ihracattaki payın artmasına ve potansiyel yeni pazarlara yönelik ihracat yapma girişimlerinin doğmasına katkıda bulunacaktır. Orta vade için büyük yatırımlara ihtiyaç olsa da verimlilik iyileştirmeleri sayesinde nakliye süresinin kısaltılmasıyla önemli kazanımlar elde edilebilecektir.[4]
Ankara’nın Orta Asya Türk cumhuriyetleri ile olan yakın tarihi ve kültürel bağları ile bu cumhuriyetlerin dış ilişkilerini (Moskova ve Pekin ile sınırlandırmayarak) çeşitlendirme isteği, Türkiye’ye bölgede etkinlik sağlamaktadır. Avrasya bağlantısallığının sağlamlaştırılması, bir yandan Avrupa’nın tedarik zincirlerinin dayanaklılığını arttırması ve enerji arzını çeşitlendirmesi bakımından Türkiye’nin yanısıra AB’nin de menfaatini güçlendirirken diğer yandan da Rusya, Çin ve İran’ın Orta Asya üzerindeki nüfuzlarını dengelemektedir. Orta Koridor, Ankara açısından Avrasya’ya doğrudan bir bağlantı sağlamasının yanısıra Türk devletlerinin çevre güçlere olan bağımlılıklarını azaltmaları açısından da cazip bir ticaret güzergahıdır.[5]
Güney Kafkasya’da Yalnızlaşan Ermenistan
Ermenistan basınında 21 Ocak 2025 tarihinde çıkan bir haberde, Ermenistan’ın Güney Kafkasya’daki lojistik projelerden dışlandığı iddia edilmekte ve Orta Koridor’un kapasitesinin artırılacağı belirtilirken bunun Türkiye ve Azerbaycan’ın menfaatine olduğu vurgulanmaktadır. Yazıda Ermenistan’ın Uluslararası Kuzey-Güney Ulaştırma Koridoru’nun bir parçası olması gerektiği ancak Paşinyan ve ekibinin Rusya Federasyonu ve Avrasya Ekonomik Birliği ile ilişkileri kötüleştirirken ABD ve AB ile Ermenistan’a hiçbir şey vaadetmeyen anlaşmalar imzaladığı yorumu yapılmaktadır. Yazının devamında Kuzey-Güney ulaştırma projesinin hayata geçirilmediği gibi Barış Kavşağı (the Crossroads of Peace) projesinin de kağıt üzerinde kalacağı çıkarsanmaktadır. Ayrıca Ermenistan’ın geleneksel müttefikleri olan Rusya ve İran ile bağlarını zayıflattığı gibi Batı’dan da kayda değer bir kazanım elde edemediği tespiti yapılırken Azerbaycan’ın Gürcistan, İran, Rusya, Orta Asya cumhuriyetleri ve Türkiye ile enerji ve ulaştırma alanlarındaki bağlarını güçlendirdiği vurgulanmaktadır.[6]
Azerbaycan Cumhurbaşkanı Aliyev, Ermenistan’ın Azerbaycan’ın batı illerini Nahçıvan’a bağlayacak Zengezur Koridoru konusunda dört yıldan fazla süredir yapıcı olmayan bir tutum sergileyerek yükümlülüklerini yerine getirmediğini ifade ederken Paşinyan’ın “Barış Kavşağı” projesinin de Azerbaycan olmadan hayata geçirilemeyeceğini ve kağıt üzerinde kalacağını eklemiştir.[7] Buradan hareketle bölgede transit ülke olma arzusunda olan Ermenistan’ın yapıcı olmayan ve işbirliğine yanaşmayan tutumundan dolayı bölgede kendisini yalnızlaştırdığı yorumu yapılabilir.
Orta Koridor’un Sunduğu Faydalar ve Geleceği
Küresel ticaretin son dönemdeki dönüşümü kapsamında devletler, jeopolitik kaygılar nedeniyle ve çeşitliliği artırmaya giderek daha çok önem verdikleri için alternatif ulaşım güzergahları aramaktadırlar. Asya ile Avrupa’yı birbirine bağlayan temelde üç güzergah mevcuttur: Rusya’dan geçen Kuzey Koridoru, İran’dan geçen Güney Koridoru ve Orta Asya ile Güney Kafkasya’dan geçen Orta Koridor. Ukrayna’da devam eden askeri çatışma ile Rusya’ya uygulanan yaptırımlar ve Orta Doğu’daki istikrarsızlık ile İran’a uygulanan yaptırımlar; Avrasya bağlantısallığı için Orta Koridor’un önemini artırmaktadır. Türkiye’nin ulaştırma altyapısına yaptığı yatırımlar ile diğer Orta Koridor ülkeleri ile olan tarihi ve kültürel bağları, girişimin başarı olasılığını artırmaktadır.[8] Türkiye, Rusya’ya alternatif tek geçiş noktası olarak girişimde yer alan diğer ülkelerden de farklı bir konumda bulunmaktadır.[9]
Türkiye, Orta Koridor’u geliştirmeye yönelik pek çok girişimde bulunmaktadır. Haziran 2022’de Türkiye’nin önerisi ile Türkiye, Azerbaycan ve Kazakistan Dışişleri ve Ulaştırma Bakanları Üçlü Toplantısı ile bir çalışma grubu oluşturulmuş ve kapasitesi ile verimliliğinin artırılmasına yönelik bir protokol imzalanmıştır.[10] 29 Ocak 2025 tarihinde de Ankara’da Türkiye, Azerbaycan ve Özbekistan Dışişleri, Ulaştırma ve Ticaret Bakanları arasında üçlü bir toplantı gerçekleştirilmiş ve Orta Koridor’un Asya ile Avrupa arasındaki en güvenilir ve ekonomik güzergah olduğu vurgulanmıştır.[11] Toplantıda kararların hayata geçirilmesine yönelik yol haritası ve eylem planı üzerinde mutabakata varılmış ve bu üç ülke arasındaki giderek artan bağların stratejik önemine değinilmiştir.[12] Orta Koridor ülkeleri arasındaki bakanlıklar arası ve hükümetler arası işbirliğinin yanı sıra Türk Devletleri Teşkilatı da dahil olmak üzere yeni çoktaraflı ve ortak girişimlerin oluşturulması, ulaştırma ve lojistiğin geliştirimesine yönelik potansiyeli ifade etmektedir.
Ayrıca Zengezur Koridor’nun hayata geçirilerek Orta Koridor’a entegre edilmesinin bölgesel ekonomik kalkınmayı geliştireceğine de kuşku yoktur.[13]
Orta Koridor güzergahında Kuzey Koridoru’na kıyasla daha fazla kara ve deniz sınırı geçişi bulunmaktadır. Bu durum çeşitli düzenlemeleri ve yoğun bir işbirliğini gerektirmektedir. Türkiye’nin buna yönelik olarak hem Orta Koridor ülkeleriyle hem de Çin ve AB ile işbirliğini geliştirmesi ve güzergah üzerinde altyapı yatırımlarına devam etmesi önem taşımaktadır.
Bu doğrultuda Türkiye’nin jeopolitik avantajlarını ekonomik avantajlara dönüştürme potansiyelinin yüksek olduğu çıkarımı yapılabilir. Potansiyel riskler ve fırsat maliyetleri ışığında Türkiye’nin girişim bağlamında krizleri yönetme biçiminin, Avrasya ticaretinin temel kolaylaştırıcısı statüsünü güçlendirmeye hizmet edebileceği açıktır. Orta Koridor, hem Kuzey hem de Güney ticaret koridorlarına bir alternatif teşkil ederek varlığını sürdürmektedir. Türkiye’nin stratejik vizyonu ve yatırımları Orta Koridor’un hedeflerini güçlendirmektedir.
Orta Koridor Girişimi, Avrasya bağlantısallığının gelişmesi için önemli bir fırsattır. Girişim, tarihi olarak Avrupa ile Asya arasında bir bağlantı olma misyonuna sahip olan Türkiye’yi merkezi bir yere konumlandırmaktadır. Sonuç olarak mevcut durumda hala bazı kısıtlamalar bulunmasına rağmen, Orta Koridor’un uzun vadede bölgesel ve kıtalararası ticaret için rekabetçi bir potansiyele sahip olduğu açıktır.
*Görsel: T.C. Dışişleri Bakanlığı
[1] OECD (2023), Realising the Potential of the Middle Corridor, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/635ad854-en.
[2] Ruta,Michele; World Bank. The Impact of the War in Ukraine on Global Trade and Investment (English). Equitable Growth, Finance and Institutions Insight Washington, D.C. : World Bank Group. http://documents.worldbank.org/curated/en/099750104252216595/IDU0008eed66007300452c0beb208e8903183c39
[3] Markus Keuper, “The Implications of the Russian Invasion of Ukraine on the Future of Sino-European Overland Connectivity,” Austria Institut für Europa- und Sicherheitspolitik, Haziran 2022, https://www.aies.at/download/2022/AIES-Fokus-2022-06.pdf.
[4] “Средний Торговотранспортный Коридор: Политика И Инвестиции Для Увеличения Объёма Грузоперевозок В Три Раза И Сокращения Времени В Пути Вдвое К 2030 Году,” The World Bank, Kasım 2023, https://www.worldbank.org/en/region/eca/publication/middle-trade-and-transport-corridor.
[5] Tuba Eldem, “Russia’s War on Ukraine and the Rise of the Middle Corridor as a Third Vector of Eurasian Connectivity,” Stiftung Wissenschaft und Politik, 28 Ekim 2022, doi:10.18449/2022C64.
[6] “Newspaper: Why is Armenia being excluded from logistics projects in South Caucasus?,” Armenian News, 21 Ocak 2025, https://news.am/eng/news/862518.html#google_vignette.
[7] Ruslan Rehimov, “Azerbaycan Cumhurbaşkanı Aliyev: Biz Zengezur'u unutmadık ve unutmayacağız,” Anadolu Ajansı, 28 Ocak 2025, https://www.aa.com.tr/tr/dunya/azerbaycan-cumhurbaskani-aliyev-biz-zengezuru-unutmadik-ve-unutmayacagiz/3464586.
[8] Tüfekçi̇, Özgür, Muharrem Bayrak, and Hakan Uslu. “Connectivity and Corridors: Türkiye’s Middle Corridor Vision through International Trade.” Perceptions: Journal of International Affairs 29, no. 2 (September 1, 2024): 120–47. https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=6e64b2f7-ecc2-3b74-9716-ca5cb39bb34e.
[9] Şenol, Celal, and Süheyla Üçişik Erbi̇len. “Analysis of the Impact of the Middle Corridor on Turkiye in Terms of Geopolitics and Economy in the OBOR Initiative.” Journal of Geography / Coğrafya Dergisi, no. 45 (July 1, 2022): 161–80. doi:10.26650/JGEOG2022-115933.
[10] Ayse Bocuoglu Bodur, “Working group established on Trans-Caspian East-West Corridor,” Anadolu Ajansı, 28 Haziran 2022, https://www.aa.com.tr/en/politics/working-group-established-on-trans-caspian-east-west-corridor/2624169.
[11] Can Efesoy, “‘Middle Corridor emerges as most reliable trade route between Asia, Europe’: Turkish foreign minister,” Anadolu Ajansı, 29 Ocak 2025, https://www.aa.com.tr/en/world/-middle-corridor-emerges-as-most-reliable-trade-route-between-asia-europe-turkish-foreign-minister/3465613.
[12] “Türkiye, two key powers agree on connectivity projects,” Hürriyet Daily News, 29 Ocak 2025, https://www.hurriyetdailynews.com/turkiye-two-key-powers-agree-on-connectivity-projects-205223.
[13] Gafarli, Turan. “Unlocking the Potential in the South Caucasus: The Zangezur Corridor’s Impact on the Trans-Caspian International Transport Route (Middle Corridor).” Perceptions: Journal of International Affairs 29, no. 2 (September 1, 2024): 148–73. https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=b0e39429-b81f-3823-96f3-c07daf2647e4.
© 2009-2025 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
KİEV’İN RUS GAZININ AVRUPA’YA SEVKİYATINI DURDURMASININ ARDINDAN TÜRKAKIM’IN ARTAN STRATEJİK ÖNEMİ
Bekir Caner ŞAFAK 16.01.2025 -
TÜRKİYE’NİN BÖLGESEL ENERJİ MERKEZİ OLMA HEDEFİ DOĞRULTUSUNDAKİ GELİŞMELER
Bekir Caner ŞAFAK 21.02.2025 -
TRANS-HAZAR İŞBİRLİĞİ: GÜNEY KAFKASYA’DA DEĞİŞEN STRATEJİK DENGELER
Bekir Caner ŞAFAK 05.02.2025 -
KATAR-TÜRKİYE DOĞALGAZ BORU HATTI PROJESİNİN CANLANDIRILMASI
Bekir Caner ŞAFAK 25.12.2024
-
KAROLENJ AB PROJESİNE İTALYAN TEPKİSİ
Teoman Ertuğrul TULUN 22.04.2019 -
LOS ANGELES BELEDİYE SEÇİMLERİNDE KISTAS TÜRK DÜŞMANLIĞI MI?
Hazel ÇAĞAN ELBİR 27.10.2022 -
ERMENİ APOSTOLİK KİLİSESİNİN BİR BAŞPİSKOPOSU VE BİR KATİL EL ELE - ERİVAN’DAKİ EYLEMLERİN PERDE ARKASI
Hazel ÇAĞAN ELBİR 15.05.2024 -
AVRUPA’NIN DOĞU ORTAKLIĞI PROGRAMI VE RUSYA’NIN ARTAN ETKİSİ
Özge Nur ÖĞÜTCÜ 13.03.2014 -
BANGLADEŞ: GÜNEY ASYA’DA DEĞİŞEN ULUSLARARASI DENGELER
Seyda Nur OSMANLI 05.03.2025
-
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
THE TRUTH WILL OUT -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
“ZİYA GÖKALP VE TURAN DÜŞÜNCESİ” BAŞLIKLI KONFERANS