Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) üç üniversitede Harvard, Pensilvanya ve Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT), öğrencileri Gazze’deki olayları protesto ettikleri için yargılanmaya başlamıştır. Hatta bu protestolara izin verdiği gerekçesiyle Pennsylvania Üniversitesi Rektörü Liz Magill, antisemitizm konusunda Kongre'de düzenlenen bir oturumda verdiği ifade nedeniyle gelen eleştiriler ve bağışçıların baskısı sonrası istifa etmiştir. Temsilciler Meclisinin cumhuriyetçi üyesi Elise Stefanik istifa haberinden sonra "Biri gitti, kaldı iki." diyerek Harvard ve MIT'yi işaret etmiştir.[1]
Üniversiteler, idealde düşünce özgürlüğünün ve bilimin teşvik edilmesi gereken, farklı görüşlerin tartışılmasına zemin hazırlayan en önde gelen kurumlardan olmalıdır. Gazze’deki olaylara dünyada büyük bir tepki gösterilmektedir. ABD’de ise bu tepkinin dahi gösterilmesine tahammül edilemeyip, sansür konulduğu, düşünce özgürlüğünün engellendiği görülmektedir. Bu yaklaşım bilimin ve hoşgörünün geliştirilmesi gereken özgür mekanlar olarak kabul edilen üniversitelerin varoluşu ile tezat teşkil etmektedir. Ancak bu Türkiye ve Türkiye’nin dış politika konularını önceleyen akademisyenler için şaşırtıcı bir husus değildir.
Türkiye, ABD’deki üniversitelerde sansür uygulandığının çok daha önceden beri bilincinde ve farkındadır.
ABD’deki üniversitelerde uzun zamandır Türkiye ve Atatürk temaları konuşmalarına tahammül edilemeyip Ermeni yanlısı protestolarla engellenmeye çalışılmıştır. Ayrıca bu protestolar yalnız Türklere yönelik değil, yabancı tarihçilere ve akademisyenlere de yöneliktir.
ABD’nin ifade özgürlüğüne tahammülsüzlüğü bununla da sınırlı kalmamakta, akademik çalışmalarını Türkiye eksenli yapmayı planlayan genç bilim insanları da (yine Türk ya da Yabancı olması fark etmemektedir.) engellenmeye hatta konularının değiştirilmesine zorlanmaya çalışılmaktadır. Bu sebeple, Türk dış politikasının başat konularının bilimsel olarak ele alınması için katkı sunmak isteyen genç akademisyenler böyle önemli konuları çalışmaktan vazgeçmeye başlamıştır. Maalesef bu sorun o kadar önemli bir sorundur ki, konularını değiştirilmeye zorlanan akademisyenlerinin sayısı azımsanmayacak kadar fazladır.
Fiili sansüre bir örnek olarak, 29 Eylül 2023 tarihinde, Güney Kaliforniya Üniversitesinde Annaberg Gazetecilik Okulu ve Yunus Emre Enstitüsü eş ev sahipliğinde düzenlenen “Türkiye’nin Kamu Diplomasisi” konulu konferansa katılan Dışişleri yetkililerinin radikal Ermeni gruplar tarafından hedef alındığı hatırlanacaktır. Protesto sırasında Dışişleri yetkilileri sözlü ve fiziki tacize uğramıştır[2]. Bu olayda Türk Büyükelçisinin dahi konuşmasına izin verilmemiştir. Ermeni söylemine karşı çıkan her görüşün ABD’deki radikal Ermeni lobisinin yoğun çabalarıyla sansürlendiği bilindiği için, ABD’deki düşünce özgürlüğünün üniversitelerde bile sansürlendiğini görmek bizim için yeni bir durum değildir, ancak özgürlüğün havarisi olmak iddiasındaki bir ülke için üzüntü verici olmaktadır.
[1] Beyzanur Özer, “ABD’li Rektörlere Gazze Baskısı,” NTV, ntv.com.tr, 10 Aralık 2023, https://www.ntv.com.tr/dunya/abdli-rektorlere-gazze-baskisi,GGgRQgDkykSv63OdUEVl7g.
[2] Hazel Çağan Elbir, “Anca’nın Son Zamanlarda Artan Saldırgan Paylaşımları ve Eylemleri,” AVİM, avim.org.tr, 5 Ekim 2023, https://avim.org.tr/tr/Yorum/ANCA-NIN-SON-ZAMANLARDA-ARTAN-SALDIRGAN-PAYLASIMLARI-VE-EYLEMLERI.
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
WİKİPEDİA’NIN ALIŞILMIŞ ÇİFTE STANDARDINA ÖRNEKLER: “BATI AZERBAYCAN” VE “BATI ERMENİSTAN”
Hazel ÇAĞAN ELBİR 06.11.2024 -
ALMAN DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI 1992 YILINA AİT GİZLİ BELGELERİ YAYINLADI
Hazel ÇAĞAN ELBİR 29.05.2023 -
AVRUPA’DA GEÇTİĞİMİZ HAFTA (11 ARALIK – 17 ARALIK 2017)
Hazel ÇAĞAN ELBİR 18.12.2017 -
AVRUPA’DA GEÇTİĞİMİZ HAFTA (6 KASIM – 13 KASIM 2017)
Hazel ÇAĞAN ELBİR 16.11.2017 -
BATI’NIN İSLAMİYETE BAKIŞI VE İSTANBUL’DAKİ KONFERANS: “ORTADOĞU VE KUZEY AFRİKA’DA ŞİDDET İÇEREN AŞIRILIĞIN YENİDEN DÜŞÜNÜLMESİ”
Hazel ÇAĞAN ELBİR 18.04.2016
-
SENATÖR MENENDEZ’İN BELİRLİ ZAMAN ARALIKLARIYLA ÇIKAN YOLSUZLUK SKANDALLARINA YENİLERİ EKLENİR Mİ?
Hazel ÇAĞAN ELBİR 08.01.2024 -
AVRUPA KONSEYİ PARLAMENTER MECLİSİ AGİT MİNSK GRUBU’NA BOYUN EĞDİ
Ali Murat TAŞKENT 28.01.2016 -
TÜRKPA KURULUŞUNUN 10.YILINDA İZMİR’DE TOPLANDI
Vuslat Nur ŞAHİN 22.11.2018 -
İSRAİL PARLAMENTOSUNDA FIRSATÇILIK VE İNTİKAMCILIK İŞBAŞINDA
AVİM 30.05.2018 -
EMEKLİ BÜYÜKELÇİ ÖMER ENGİN LÜTEM: ABD, ERMENİ DİYASPORASININ EN AKTİF OLDUĞU ÜLKE
Ömer Engin LÜTEM 28.02.2010
-
THE TRUTH WILL OUT -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2023 -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2022 -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2021 -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2020 -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2019 -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2018 -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
Ermeni Sorunu Temel Bilgi ve Belgeler (2. Baskı)
-
EU-TÜRKİYE COOPERATION IN CENTRAL ASIA AND SOUTH CAUCASUS: TOWARDS SUSTAINABLE ENGAGEMENT IN ENERGY AND CONNECTIVITY -
AVİM 2023 YILLIK RAPOR | ANNUAL REPORT -
ÇAĞDAŞ BATI AVRUPA AKADEMİ DÜNYASINDA IRKÇILIĞIN VE YABANCI DÜŞMANLIĞININ ARAŞTIRILMASININ ZORLUĞU: FRANSA ÖRNEĞİ
-
"BİR ERMENİ OKULUNUN PANORAMASI: SANASARYAN KOLEJİ" BAŞLIKLI KONFERANS