STARBUCKS TÜRK KARŞITI CAHİL PROPAGANDAYA BOYUN EĞDİ - II
Yorum No : 2015 / 19
22.02.2015
2 dk okuma

Türk Ay ve Yıldızı altında geleneksel kıyafetli kadınları gösteren Starbucks posterine yönelik olarak Ermenilerin gösterdiği tepkiyle ilgili haber hem Türkiye’de hem de yurtdışında yayılmıştır. Bu konuyla ilgili olarak yazdığım yorum yazısından[i] bu yana konuyla ilgili yeni bilgilere ulaşılmıştır.

Radio Free Europe/Radio Liberty’in verdiği bir habere göre[ii] posterdeki fotoğraftan sorumlu kişi olan Tim Carl Rose, fotoğrafın 2011 senesinde 19 Mayıs Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı esnasında çekildiğini beyan etmiştir. The Guardian’da çıkan bağlantılı bir habere[iii] Rose bizzat kendisi yorum yazmış,[iv] fotoğrafın 2011’de İstanbul’da bir folklor yarışması sırasında çekildiğini ve fotoğrafta gösterilen kadınların Türk olduğunu belirtmiştir. Rose aynı zamanda, posterin bu olay ortaya çıkmadan önce üç yıl boyunca hiçbir sorun olmadan çeşitli kafelerde asılı kalmış olduğunu ifade etmiştir.

Ancak Rose yine de özür dilemiş ve fotoğrafı kişisel internet sitesinden kaldırmıştır. Bunu ise, kendi açıklamasına göre, “[kendisine bu fotoğrafın] haklı olarak Ermeni cemaatine hakaret edici olduğu bilgisinin gelmesi üzerine”[v] yapmıştır.

Ermenilerin fotoğrafta gösterilen geleneksel kıyafetlere benzer kıyafetlere sahip olmasının ötesinde, Rose’un kendi beyanatlarına göre bu fotoğrafın Ermenilerle hiçbir ilgisi yoktur.

Bu bağlamda hem Rose’un hem de Starbucks’ın Ermeni kökenli insanlardan özür dilemesi tamamen mantık dışıdır. Bu posterde kendiliğinden hakaret edici hiçbir öğe bulunmamaktadır ve bu sebeple özür dilenmesi için hiçbir sebep yoktur. Anlaşılan o ki Rose baskılar sonucu böyle davranmak durumunda kalmıştır.

Daha önceki yorum yazısında belirtildiği gibi, şayet Starbucks özür dileyecekse bu özür, bahsi geçen önyargılı ve cahil propagandalara boyun eğdiği için Türklere (özellikle de ABD’de yaşayan Türk kökenli insanlara) yönelik olmalıdır.

 


[i] Mehmet Oğuzhan Tulun, “STARBUCKS TÜRK KARŞITI CAHİL PROPAGANDAYA BOYUN EĞDİ”, AVİM, http://www.avim.org.tr/analiz/tr/STARBUCKS-TURK-KARSITI-CAHIL-PROPAGANDAYA-BOYUN-EGDI/3895

[ii] Carl Schreck, “Starbucks Enrages U.S. Armenian Community With PR Misfire”, RFE/RL, http://www.rferl.org/content/armenia-starbucks-genocide-pr-misfire/26858687.html

[iii] “Starbucks apologises for 'offensive' ad ahead of Armenia genocide anniversary”, The Guardian, http://www.theguardian.com/world/2015/feb/20/starbucks-offensive-ad-armenia-genocide

[iv] “Tim Carl Rose”, The Guardian, https://profile.theguardian.com/user/id/14523116

[v] “Starbucks Enrages U.S. Armenian Community With PR Misfire”.

 


© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır

 



Henüz Yorum Yapılmamış.

Kaynaklar:

Analiz
Yorum
Blog
Rapor
Bülten