Şakire FURTUN
29 Temmuz 2015 tarihinde Erivan Tigran Mets Hayırseverlik Fonu (ETMHF) başkanı, foto muhabiri Srapion Gevorgyan tarafından Ağrı Dağı’nda bir etkinlik gerçekleştirilmiştir. ETMHF’in şemsiyesi altında bir grup, 100 metrelik Ermenistan bayrağını Ağrı Dağı’nın zirvesinde açmış, bir daire oluşturacak şekilde zirvenin etrafına yerleştirmiş ve ‘soykırım kurbanları’ için 100 saniyelik saygı duruşunda bulunmuştur. Ardından, bazı geleneksel Ermeni halk dansları icra edilmiştir.[1]
12 Ağustos tarihinde ise bu sefer Nemrut Dağı’nda benzer bir olay gerçekleştirilmiştir. Kendilerini “Ermeni hacılar” olarak tanımlayan bir grup, Ağrı Dağı’nda olduğu gibi, yine 100 metrelik Ermenistan bayrağını Nemrut’taki heykellerin etrafına sararak bir ‘etkinlik’ gerçekleştirmişlerdir.[2]
Her iki ‘etkinlik’te kullanılan bayrağın aynı olması ve ritüellerdeki benzerlik, Ağrı ve Nemrut’taki ‘etkinlik’lerin aynı kişiler tarafından planlanmış ve gerçekleştirilmiş olduğunu göstermektedir. Bu iki ‘etkinlik’ de rastgele olaylar değildir.
Bu ‘etkinlik’ler için neden Ağrı ve Nemrut’un seçilmiş olduğu üzerinde düşünülmeye değer bir konudur. Bilindiği üzere, Ağrı Dağı Ermeniler tarafından Ermeni ulusal kimliği ile özdeşleştirilen, Ermeni ulusunun sembollerinden sayılan ve bu haliyle üzerinde hak iddia edilen bir dağdır. Ermenistan’da pek çok resmi ve gayri resmi kuruluşun armasında Ağrı Dağı figürüne rastlamak mümkündür. Öyle ki, sanki Ağrı Dağı Ermenistan’daymış gibi, Ermenistan'ı tanıtmaya yönelik üretilen turistik reklam broşür ve filmlerinde dahi Ağrı Dağı ile ilişkili görseller kullanılmaktadır. Ağrı Dağı’nda ki bayrak ve geleneksel dans ‘etkinlik’leri bu çerçevede anlam kazanmaktadır.
Nemrut Dağı’ndaki ‘etkinlik’ de benzer bir anlam taşımaktadır. 1960’larda ortaya atılan ancak son birkaç on yıldır daha sıklıkla ifade edilmeye başlanan Ermeni ulusunun kökenleri hakkındaki hipoteze göre, Ermeniler Doğu Anadolu’nun kadim ve yerel (indigenous) halkıdır. Urartular dahil, Doğu Anadolu’da hakimiyet kurmuş tüm medeniyetler Ermeni kökenli veya Ermeni’dir. Nitekim, Ağrı ve Nemrut’taki ‘etkinlik’lerin haberini yapan Fransız haber kanalı Nemrut’taki tanrı heykellerini “Ermeni tanrı heykelleri” diye lanse etmiştir. Kısacası, Nemrut da Ağrı Dağı gibi Ermenilerin sembolleştirerek sahiplenmeye çalıştığı bir yerdir.
Ağrı ve Nemrut’taki ‘etkinlik’ler basit ve masum etkinlikler değil, içinde aslında hiç de gizli olmayan çok ciddi mesajlar içeren siyasi eylemlerdir. Burada yapılan şey bir talebin dile getirilmesidir. Mesaj, Ağrı ve Nemrut’un ve bunların bulunduğu Doğu Anadolu’nun Ermeni toprakları olduğudur. Talep, bizatihi bu topraklardır. Açık açık, bu ‘etkinlik’lerle, bu etkinlikte yer alan kişiler, tarihi sahiplik iddiası üzerinden Doğu Anadolu üzerindeki hak iddialarını dile getirmişlerdir. Yoksa, tüm dünyanın gördüğü bu gerçeği, bizler hala görememekte miyiz?
[1]Amirzayan, Krikor (2 Ağustos 2015): Un groupe a deployé un drapeau arménien de 100 mètres de long au sommet de l’Ararat et y a dansé. Nouvelles d’Arménie Magazine. http://www.armenews.com/article.php3?id_article=114657
[2]Eckian, Jean (16 Ağustos 2015): Le tricolore arménien de 100 mètres de long au Mont Nemrut. Nouvelles d’Arménie Magazine. http://www.armenews.com/article.php3?id_article=115125
© 2009-2024 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
BASİT BİR SORU: ERMENİSTAN, TÜRKİYE’NİN SINIRLARINI TANIYOR MU?
Mehmet Oğuzhan TULUN 25.03.2015 -
AVRUPA DEĞERLERİ YABANCI DÜŞMANLIĞI TARAFTARLARI TARAFINDAN YENİDEN SORGULANIYOR
Hazel ÇAĞAN ELBİR 11.03.2019 -
ERMENİSTAN DIŞ POLİTİKASINDA YENİLİK NEREDE?
Tutku DİLAVER 21.03.2019 -
TÜRK KONSEYİNİN BÖLGESEL MESELELERDEKİ ETKİNLİĞİ ARTIYOR, İŞBİRLİĞİ DERİNLEŞİYOR
Tutku DİLAVER 07.10.2021 -
EU OBSERVER YENİDEN MERCEK ALTINDA
AVİM 09.11.2020
-
THE TRUTH WILL OUT -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2023 -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2022 -
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
PATRIOTISM PERVERTED -
MEN ARE LIKE THAT -
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
Türk-Ermeni İlişkileri Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2021 -
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2020 -
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2019 -
Türk-Ermeni Uyuşmazlığı Üzerine Ömer Engin Lütem Konferansları 2018 -
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
Ermeni Sorunu Temel Bilgi ve Belgeler (2. Baskı)
-
EU-TÜRKİYE COOPERATION IN CENTRAL ASIA AND SOUTH CAUCASUS: TOWARDS SUSTAINABLE ENGAGEMENT IN ENERGY AND CONNECTIVITY -
AVİM 2023 YILLIK RAPOR | ANNUAL REPORT -
ÇAĞDAŞ BATI AVRUPA AKADEMİ DÜNYASINDA IRKÇILIĞIN VE YABANCI DÜŞMANLIĞININ ARAŞTIRILMASININ ZORLUĞU: FRANSA ÖRNEĞİ
-
"DEVAM EDEN DEVLET-HALEF DEVLET TARTIŞMALARI VE ULUSLARARASI SORUMLULUĞA HALEFİYET TEORİLERİ IŞIĞINDA ERMENİ MESELESİ" BAŞLIKLI KONFERANS