Ömer Engin LÜTEM
19.09.2014
Yunanistan Parlamentosu soykırım, savaş ve insanlığa karşı işlenmiş suçları tasvip eden, sıradanlaştıran veya inkar edenlerin 3 yıla kadar hapis ve 25.000 Euro’ya kadar para cezasına çarptırılmasını öngören bir kanun kabul etti.
9 Eylül’de, yani İzmir’in Yunan işgalinden kurtulmasının yıldönümünde, kabul edilen bu kanun 1915 olayları ve Kurtuluş Savaşı’nda başta Pontus’lular olmak üzere Rumlara karşı yürütülen mücadeleyi soykırım olarak saymakta ve böylelikle Türkiye’ye karşı yeni bir karalama kampanyası yürütülmesine olanak sağlamaktadır.
Kanuna göre bir olayın soykırım olarak kabul edilmesi için bir uluslararası mahkemenin veya Yunan Meclisi'nin kararı gerekmektedir. Birleşmiş Milletler’in 1948 tarihli Soykırım Suçunun Önlenmesi ve Cezalandırılması Sözleşmesi bu konuda riayet edilmesi gerekli başlıca uluslararası belgedir. Bu sözleşmenin 6. maddesine göre bir olayın soykırım olup olmadığına karar verecek olan merci ya uluslararası bir ceza mahkemesi ya da suçun işlendiği ülkenin yetkili bir mahkemesidir. Diğer bir deyimle parlamentolar soykırım konusunda karar almaya yetkili değildir. Yukarıda değindiğimiz kanun, Yunan Parlamentosu’na soykırım konusunda karar vermek yetkisi vermekle 1948 Sözleşmesine aykırı hareket etmiştir. Zira gerek 1915 olayları ve gerek Kurtuluş Savaşı’nda Rumlara karşı yürütülen mücadelenin soykırım olduğuna ilişkin uluslararası bir mahkeme kararı yoktur ayrıca bu konuda “suçun işlendiği ülke” tanımına göre Osmanlı mahkemeleri de bir karar almamıştır, zaten o yıllarda soykırım sözcüğü de mevcut değildir.
Parlamentolara soykırım konusunda yetki verilmemesinin nedeni soykırımın cezalandırılmasının siyasi değil, hukuksal bir konu olması o nedenle de ulusal veya uluslararası mahkemelerce ele alınması gereğidir. Parlamentoların olayları daha ziyade siyasi yönden değerlendirmekte oldukları görülmektedir. Nitekim Yunan Parlamentosu 1995 yılında 1915 olaylarını soykırım olarak kabul etmiş ve 1994 ve 1998 yıllarında da Pontus’lu ve Anadolu’daki diğer Rumlar için de benzer kararlar almıştır.
Bu kanun doğal olarak Türkiye’nin tepki ve itirazlarına neden olmuştur. Basın haberlerine göre Cumhurbaşkanı Erdoğan Galler’de düzenlenen NATO Zirve toplantısında görüştüğü Yunan Başbakanı Samaras’a bu kanunun iki ülke arasındaki ilişkileri olumsuz yönde etkileyeceğini söylemiş Samaras ise kanunun çağdaş Türkiye ile olan ilişkilerini ilgilendirmediği gibi bir cevap vermiştir.
Bilindiği gibi Ermenistan ve Ermeni Diasporası önümüzdeki yıl 1915 olaylarının, Türkiye’yi karalayacak bir kampanya şekline, anılmasını planlamakta ve bundan yararlanarak da Türkiye’yi soykırım iddialarını tanımaya ve Ermeni taleplerini (tazminat ödemek, toprak vermek v.s.) kabul etmeye yöneltmeyi ümit etmektedir. Yunanistan yukarıda değindiğimiz kanunun kabul etmekle Ermenistan’ın bu planlarına destek vermenin ötesinde katılmış da olmaktadır. Böylece Yunanistan, Türkiye ile esasen yüklü olan sorunlarına şimdi bir de soykırım iddialarını eklemektedir.
© 2009-2025 Avrasya İncelemeleri Merkezi (AVİM) Tüm Hakları Saklıdır
Henüz Yorum Yapılmamış.
-
BULGARİSTAN’IN TAZMİNAT TALEBİ (II)
Ömer Engin LÜTEM 07.01.2010 -
EMEKLİ BÜYÜKELÇİ ÖMER ENGİN LÜTEM: ABD, ERMENİ DİYASPORASININ EN AKTİF OLDUĞU ÜLKE
Ömer Engin LÜTEM 28.02.2010 -
D.L.PHİLLİPS’İN TÜRKİYE-ERMENİSTAN PROTOKOLLERİ DİPLOMATİK TARİHİ 3
Ömer Engin LÜTEM 28.03.2012 -
AVRUPA BİRLİĞİ ERMENİ TALEPLERİNİ KABUL ETTİ
Ömer Engin LÜTEM 14.12.2010 -
ERİVAN TÜRKİYE’Yİ ELEŞTİRİYOR
Ömer Engin LÜTEM 17.06.2010
-
AVRUPA İNSAN HAKLARI MAHKEMESİNİN (AİHM) KIBRISLI RUMLARI ÜZEN YENİ KARARI
AVİM 12.06.2025 -
AVİM “GÜNEYDOĞU AVRUPA, BALKANLAR VE BÖLGENİN GELECEĞİNE YÖNELİK BEKLENTİLER” KONULU BİR BEYİN FIRTINASI TOPLANTISI DÜZENLEMİŞTİR
Hande Apakan 31.03.2014 -
TÜRKİYE-ERMENİSTAN PROTOKOLLERİ: BİRİNCİ YIL
Ömer Engin LÜTEM 11.10.2010 -
ALMAN DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI 1992 YILINA AİT GİZLİ BELGELERİ YAYINLADI
Hazel ÇAĞAN ELBİR 29.05.2023 -
AB’NİN YENİ ORTA ASYA STRATEJİSİ VE YAPICI AVRASYACILIK KAVRAMI
Teoman Ertuğrul TULUN 19.07.2019
-
25.01.2016
THE ARMENIAN QUESTION - BASIC KNOWLEDGE AND DOCUMENTATION -
12.06.2024
THE TRUTH WILL OUT -
27.03.2023
RADİKAL ERMENİ UNSURLARCA GERÇEKLEŞTİRİLEN MEZALİMLER VE VANDALİZM -
17.03.2023
PATRIOTISM PERVERTED -
23.02.2023
MEN ARE LIKE THAT -
03.02.2023
BAKÜ-TİFLİS-CEYHAN BORU HATTININ YAŞANAN TARİHİ -
16.12.2022
INTERNATIONAL SCHOLARS ON THE EVENTS OF 1915 -
07.12.2022
FAKE PHOTOS AND THE ARMENIAN PROPAGANDA -
07.12.2022
ERMENİ PROPAGANDASI VE SAHTE RESİMLER -
01.01.2022
A Letter From Japan - Strategically Mum: The Silence of the Armenians -
01.01.2022
Japonya'dan Bir Mektup - Stratejik Suskunluk: Ermenilerin Sessizliği -
03.06.2020
Anastas Mikoyan: Confessions of an Armenian Bolshevik -
08.04.2020
Sovyet Sonrası Ukrayna’da Devlet, Toplum ve Siyaset - Değişen Dinamikler, Dönüşen Kimlikler -
12.06.2018
Ermeni Sorunuyla İlgili İngiliz Belgeleri (1912-1923) - British Documents on Armenian Question (1912-1923) -
02.12.2016
Turkish-Russian Academics: A Historical Study on the Caucasus -
01.07.2016
Gürcistan'daki Müslüman Topluluklar: Azınlık Hakları, Kimlik, Siyaset -
10.03.2016
Armenian Diaspora: Diaspora, State and the Imagination of the Republic of Armenia -
24.01.2016
ERMENİ SORUNU - TEMEL BİLGİ VE BELGELER (2. BASKI)
-
AVİM Konferans Salonu 24.10.2025
“BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI SONRASI TÜRK-ERMENİ İLİŞKİLERİ” BAŞLIKLI KONFERANS
